tisdag 16 november 2010

Favoritmüsli

Den godaste frukosten man kan tänka sig är fil och kanelmüsli. Jag äter det varje morron och nu tänkte jag dela med mig av detta underbara recept.  =)

Kanelmüsli
8 dl havregryn
2 dl riven kokos
1 dl naturella solroskärnor
1 dl grovt hackade hasselnötter
1 dl honung
2 msk kanel
3 msk varmt vatten

Mina tillbehör
1 dl linfrö
1 dl pumpafrön

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda havregryn, kokos och solroskärnor.
  3. Rör honung, kanel och vatten i en skål. Häll blandningen över havregrynsblandningen och blanda väl.
  4. Bred ut blandningen på en bakplåt med bakplåtspapper.
  5. Tillaga i mitten av ugnen ca 20 min. Rör om med jämna mellanrum. Muslin ska vara ganska hård när den är klar. Låt svalna på plåten.
  6. Blanda i tillbehören. Tycker man om russin och annan torkad frukt kan man blanda i det efter tillagningen i ugnen. Det är inte riktigt min grej så jag hoppar det.  
  7. Förvara i en burk med tättslutande lock.

Skriv gärna och berätta vad du tycker om müslin om du provar att göra den! =)


1 kommentar:

  1. Låter jättegott!
    Till asken med tomten har jag använt den stora asken.
    Ha en trevlig kväll!
    Kram Emelie

    SvaraRadera