lördag 13 november 2010

Demo - distressruta

För er som undrar hur man gör distressrutor kommer här en demostration:

Skär till ett papper i valfri storlek. Jag använder vanliga albumblad. Till ett kort i storleken 15x15cm brukar jag skära till en kvadrat i storleken 13x13cm. När man sedan fäster pappret på kortstommen blir det en snygg ram runt.

Nu behöver du post-itlappar. Det är bra med breda posti-it men fungerar även med mindre, man behöver bara använda fler. Riv av en bit av kanten med klister.


Nu ska post-itlapparna sättas fast så att en ruta bildas. Det är lite klurigt att få en bra ruta, men om man håller pappret mot fönstret eller mot en lampa så ser man lättare hur man ska sätta lapparna.

Nu är det bara att börja färga in. Dynorna som används är Distress ink från Rangers. De finns i en hel mängd olika färger. Här har jag valt färgen peeled paint. Jag använder mig av ett infärgningshandtag,även det från Rangers, men det fungerar även bra med en make-upsvamp. Som underlägg har jag ett bakplåtspapper i teflon. Jättesmidigt, bara att torka av!
Börja i kanten och färga in försiktigt mot mitten med cirkulerande rörelse.

Såhär ser rutan ut när jag är nöjd.

Jag tycker att det kan bli snyggt att ta en mörkare färg i kanten på rutan så här har jag färgat in kanten  med Walnut stain. Alla färger går att blanda och de går snyggt in i varandra. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Nu är det bara att ta bort lapparna, så har du en snygg distressruta att dekorera. Om du ska embossa texter eller motiv är det bra att vänta en stund tills färgen i rutan har torkat ordentligt, annars fastnar embossingpulvret på hela rutan, och det är inte alltid man vill.

Lycka till nu med att göra distressrutor! Det är lite svårt i början att få färgen jämn men med lite övning kommer det att bli finfint. =)

1 kommentar:

  1. Vilken bra och tydlig demo du har gjort!
    Länge sen jag kommenterade (skäms på mig!) men kortet med tomtarna och muren är jättefint!
    Tack för en trevlig kväll igår!

    Kram kram

    SvaraRadera