söndag 30 maj 2010

Kaffefiltersblommor

Ibland händer det att jag är sugen på att pyssla men inte på att göra kort. Idag har jag roat mig med att göra blommor av kaffefilter. På bloggen Tesa prickiformar hittar du en video på hur man gör.
Eftersom jag inte har allt material som Tesa har tänkte jag visa hur jag gör. Jag tycker dessutom att det ibland kan vara lättare att titta på bilder än på en video, iaf när jag ska gå tillbaka och titta på nåt visst moment igen.

Jag klipper ut cirklar från tre kaffefilter så jag får sex cirklar sammanlagt. Dessa färgar jag in med Distress Ink. Det behöver inte var noga gjort, blommorna blir finare när de är lite marmorerade. Här använder jag färgen Broken china.

Sen lägger jag ut mina cirklar på ett bakplåtspapper av typ teflon, och sprayar med vatten och Perfekt Pearls (gold) som jag har i min Minimister, så att de blir helt blöta. Det är smidigt att ha bakplåtspappret under för det är bara att torka av efteråt.
Tesa använder flytande Distress Ink i sin Minimister, men eftersom jag inte har det använder jag mina dynor istället och det funkar lika bra, tycker jag.



Det går även att använda fler än en färg att färga in kaffefiltret med. Här använder jag färgerna Broken china och Walnut stain.

När man sen sprayar flyter färgerna ihop. Häftig effekt!

Efter sprayningen knycklar jag ihop cirklarna, och låter dem ligga och torka till en stund.

Därefter vecklar jag ut cirklarna och trycker till dem lite imitten, så att det bli olika storlekar. Jag tar den största först och lägger sedan de mindre på. Det är lite joxigt att få till de olika storlekarna, men det går alltid att klippa bort överflödigt papper senare.

När alla cirklar ligger på varandra gör jag hål igenom med en syl. I hålet sätter jag sen en brad i passande färg.

Nu är blomman nästan klar!
Jag trycker ihop blomman och låt den sedan ligga och torka. Har du en embossingfön kan du torka blomman med den.

Tyvärr har jag inte lyxat till det med en embossingfön, men funderar starkt på att inskaffa en, så här ligger mina blommor och torkar. Det tar en rätt bra stund så det gäller att inte ha bråttom.

När de är torra vecklar man upp dem och viker till så att man får blomman som man vill ha den. I detta stadiet kan man klippa bort det som inte ser snyggt ut.
Allra sist chalkar jag kanterna för extra touch, och såhär ser de ut när det är helt klara. =)


Hoppas nu att ni blir inspirerade till att göra egna blommor.
Kram på er!

3 kommentarer:

  1. Hej! De är ju så fina de där blommorna, och jag håller med, kan ibland vara lättare att kolla på bilder än på en film. Tack för senast!
    När jag kom hem pysslade jag faktiskt lite till:) Så roligt när man kommit igång..
    Ha det bra! Kram kram

    SvaraRadera
  2. De är superfina! Alltid kul att få se bilder och som du säger så blir det enklare att se hur man går tillväga.
    kram Annika

    SvaraRadera
  3. De där blommorna är hur snygga som helst!
    Vilket jobb du har lagt ner på insidan på kortet i förra inlägget! Den stackars Epicen måste gått varm när du stansade ut alla de där bokstäverna =)
    Kram kram

    SvaraRadera